Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pomóżcie-trzy pytania
Witajcie,jako,że dzisiaj zacząłem moją przygodę z cukromierzem,pojawiło się u mnie parew konkretnych pytań. Bardzo prosze,niech mi ktoś wytłumaczy obliczanie alkoholu,bo jestem zielony.

Pytanie 1
Czy ten wzór (znaleziony na forum) pozwala obliczyć (po odpowiednich przeliczeniach przerobu cukru w alkohol) moc wina?
"PRZELICZANIE BLLG NA GĘSTOŚĆ(G/CM .SZEŚĆ.)"
Bllg = [(G-1)*266]/G
gdzie G to gęstość w odp jednostce.

Pytanie 2
Czy moc wina można obliczyć biorąc pod uwage tylko Bllg początkowe i końcowe a nie tak jak napisali w instrukcji cukromierza uwzględniając "odczyt tuż po dodanie kolejnej porcji cukru"? I czy z 1 kg cukru otrzymamy (wg instrukcji przy cukromierzu 470g alkoholu,czy 170 (jak czytałem na forum)?

Pytanie 3 (Z serii:"czy dobrze rozumuje")
Jeęli początkowy wina z żyta wynosił 28(?) [285g/l czyli u,mnie 2kg cukru na 7 l natawu] a Bllg końcowy 6 to przerobione na alkohol zostało jakby "22bllg" czyli 220 g cukru?
Zktórego otrzymamy 103 g alkoholu?
Tak wię moje żytnie ma ok 10,3%
Błagam pomóżcie,wytłumaczcie,ale tak łopatologicznie....

Odpowiedz
Łopatologicznie:

Jeśli Blg poczatkowe nastawu wynosiło 28 Blg = 313 g/l a objętość frakcji płynnej (czyli wody i rozpuszczonego cukru, bez liczenia objętosci zajmowanej przez żyto) wynosiła 7 l to w nastawie miałeś 2191 g cukru [ w takim winie gdzie cały cukier dodaje się z torebki, mozna nie mierzyc początkowego Blg - w końcu i tak wiesz ile cukru daleś do nastawu]. Teraz cukromierz wskazuje 6 Blg - o ile nie dodawałes nic w "międzyczasie" i nadal frakcji płynnej jest 7 l to masz tam "na oko" 12% alkoholu, co daje poprawkę na alkohol rzedu 4 Blg. Zatem końcowy balling nastawu jest 6 Blg + 4 Blg= 10 Blg, co równe jest 104 g/l. Zatem 313-104=209 g/l cukier przerobiony.