Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fermentacja trójniaka rzepakowego
Witam serdecznie. Mam pewien niepokój związany z nastawem miodu. Jestem początkującym winiarzem i nigdy nie robiłem miodu pitnego. Z racji faktu, że miałem możliwość kupić bezpośrednio od pszczelarza miód, postanowiłem, że zrobię pierwszy raz miód. 

W dn. 20.06.2020 przygotowałem brzeczkę miodową i syciłem ok 30 min. jednocześnie zbierając szumowiny. Po ostygnięciu brzeczki zmierzyłem poziom cukru i pokazywało 35 blg. Przelałem do balona starając się trochę napowietrzyć brzeczkę, dodałem kwasek cytrynowy, drożdże aktywne oraz pożywkę i odstawiłem. Skład docelowy wina:

- 3,3 kg miodu rzepakowanego
- 6,6 l wody
- 30g kwasku cytrynowego
- 1 op.  drożdży Fermivin PDM 
- ok. 4g pożywki Kombi

Mój niepokój związany jest z fermentacją. Po wcześniejszych nastawach winnych spodziewałem się, że proces fermentacji będzie widoczny (bulkająca rurka, piana na powierzchni itd.), ale wino przez prawie 36h nie ruszyło. Po 48h widać było bardzo powolne, delikatne ruchy w rurce. Piany na powierzchni nie było widać, tylko pojedyncze bąbelki powietrza. Dodałem kolejne 3g pożywki i do dzisiaj efekt jest taki sam (brak widocznej burzliwej fermentacji). Jak się przyjrzę powierzchni to przy ściankach widać pęcherzyki powietrza i jakieś CO2 się wydziela, ale bardzo wolno.

Czy jest to powód do niepokoju? Czy przy trójniaku i takim blg powolna fermentacja jest ok?

Dodam, że jednocześnie nastawiłem wino z truskawek i tutaj fermentacja burzliwa jest widoczna.
Odpowiedz
Na trójniaka zła proporcje. Powinno być 3,3 l miodu a nie kg. Ale ponieważ syciłeś i Bllg było 35 to jak najbardziej pasuje do trójniaka.
Za dużo kwasku na tę ilość. Może to dodatkowo utrudnić fermentację.
Na razie nie panikuj. Możliwe, że fermentacja się rozkręci. Sprawdzaj Bllg.
Pozdrawiam, Paweł

Qui bibit, dormit; qui dormit, non peccat; qui non peccat, sanctus est, ergo – qui bibit, sanctus est.
Odpowiedz