Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
UPRAWA - GUYOT (krok po kroku)
Witam.
Temat jest przeznaczony dla osób początkujących nie mających doświadczenia w prowadzeniu winorośli.
Winorośl uprawiam już kilka lat, jednak w profesjonalnym cięciu krzewów winnych nie mam doświadczenia i od przyszłego roku chcę  już wszystkie krzewy prowadzić albo pojedynczym Guyotem, albo podwójnym (starsze krzewy).
Mój plan jest taki. Obecne 4-5 letnie krzewy, które były regularnie przycinane (bardziej przypadkowo, niż profesjonalnie), chcę prowadzić podwójnym Guyotem (choć nie wiem jak mi to wyjdzie, bo muszę przyciąć odpowiednio krzewy).

Planuje także dosadzenie 1 szpaleru (około 20 mb), winorośli odmiany Regent, którą chcę prowadzić metodą pojedynczego Guyota z czopkiem zastępczym i o tą metodę właśnie chodzi, aby ewentualnie skonfrontować moje plany i wyeliminować ewentualne błędy nowicjusza w tym temacie.

Planuje pobrać w tym roku (listopad), sztobry odmiany Regent i w przyszłym roku dokonać nasadzeń.
Rozstaw (bo równolegle będzie biegł szpaler 5 letnich regentów, o których pisałem wyżej), między rzędami planuje na około 1,5 metra, zaś odległość między krzewami na 1,0 metra.

Wiosna 1 rok. Posadzenie ukorzenionych sztobrów. Sztobry będą 3 pakowe, z czego 2 pąki będą w części nadziemnej. Zakładam, że wypuszczą 2 pąki w okresie wegetacyjnym. Jeżeli nie to i tak się nic nie stanie.
Rysunek poglądowy:

Jesień 1 rok. Sztobr wypuści nam 2 pędy (być może 1 pęd). Dolny pęd wycinamy całkowicie, zaś wyższy tniemy na 2 pąki. Chyba, że zostawiamy obie łozy? Jak lepiej? Oczywiście całość staramy się zakopcować, aby ochronić młode rośliny przed przemarznięciem.
Rysunek: