Forum Domowych Winiarzy

Pełna wersja: Rozwadnianie półtoraka do dwójniaka na początku fermentacji - czy tak można ?
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam szanownych Kolegów,

Jestem początkującym amatorem miodu - moje doświadczenie to od wielu lat wina domowe i jeden czwórniak parę lat temu. Wymyśliłem sobie, że z okazji urodzenia mojego synka zrobię miód - półtorak, który otworzę za 10 lat albo i później, jak syn będzie już duży.
Do sprawy zabrałem się od tyłu trochę - posiłkując się książeczką Alojzego Cerskiego sporządziłem matkę drożdżową i brzeczkę na półtoraka (miód kasztelański), wlałem do balonu i .. zajrzałem na forum.
No i czytam wszędzie, że pótorak nie ma prawa mi się udać :-(
W związku z tym ma dwa pytania:

- czy półtorak zrobiony przez amatora (jak robiłem opiszę niżej) ma prawo się udać?
- czy można w początkowej fazie fermentacji dolać przegotowanej wody i zmienić półtoraka w dwójniak? Jeżeli tak, to do jakiego czasu licząc od nastawienia miodu (teraz mija pierwsza doba)?

Szczegóły tego, co zrobiłem:
1) matka drożdżowa z drożdży wysokoalhoholizujacych Zamojscy Johannisberg m 35 zrobiona na trzech łyżeczkach cukru , po 2 dniach dodałem 0,5 l miodu w proporcji półtoraka + szczyptę azotanu amonu, tak fermentowała przez następne 2 dni

2) brzeczka - 8.4 kg miodu stałego lipowego + 3,5 l wody + szyszki chmielu + wanilia + łodygi selera (nie dostałem liści).

brzeczkę z przyprawami gotowałem ok 1 h, z tym, że gotowanie było na granicy wrzenia, bo w garnku miałem rezerwę 3 cm dokrawędzi. Po gotowaniu zebrałem pianę.
Do ostudzonej brzeczki dodałem 10g azotanu amonu (chyba za dużo ?) i 20 g kwasku cytrynowego (wg przepisu za mało, ale teraz wyczytałem, że kwasek może szkodzić).
Drożdże o temp. ok 20 st. C. dolałem do brzeczki o temp. ok. 30 st. C. (zabiłem ?).
PO 12 godz. na płynie pojawiła się piana, wiec póki co wydaje mi się, że jest ok.