Forum Domowych Winiarzy

Pełna wersja: Nietypowy prezent - 18 letnia beczka whisky
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Witam,

Przyszedł mi do głowy taki pomysł:
chcę kupić beczkę dębową 5 l, po czym (oczywiście po jej przygotowaniu do użytkowania) zalać miodem pitnym (trójniakiem) na okres 6 miesięcy. Po tym czasie zlać miód i zalać beczułkę whisky. Beczułka ma sobie leżakować przez 18 lat i ……być prezentem na 18 urodziny.
Jestem początkującym w tej dziedzinie.
Czy ten pomysł jest wart rozważenia?
Pytam poważnie i oczekuję fachowych rad.
Jaką whisky chcesz tą beczkę zalać?? Sklepową?
Jeżeli tak, to korzystając z okazji spytam i ja.....
Co sądzicie o leżakowaniu whisky, która wcześniej była zabutelkowana? Czy taka whisky nadal będzie dojrzewała?
Oczywiście wiem, ze nie będzie ona taka sama jak leżakowana oryginalnie...... czyli, że np. 18 letni JW nie będzie taki sam jak 3 letni + 15 lat w beczce domowej (jak w pomyśle).
Moim zdaniem, zamiast miodu, dać wino albo piwo, a whisky to już ciężko poprawić, więc lepiej spirytus jęczmienny, żeby było zgodnie z tematem albo jakbyś dorwał whisky nieleżakowaną, prosto z gorzelni, sprzedają takie.
Ja widzę inne problemy. Po pierwsze proporcje powierzchni beczki do ilości alkoholu są nieproporcjonalne. Będzie za bardzo dębowe (taniny, garbniki) Po drugie trzeba liczyć się z ubytkami i trzeba dolewać. (już wspomniane) whisky możemy jedynie popsuć takim leżakowaniem.
Gdybym się zdecydował na taki trunek to byłby to dwójniak może półtorak naturalny lub z chmielem.
Pomysł, dla początkującego, awykonalny. Podstawowe problemy to:
1. Właściwe przygotowanie dobrej beczki (długotrwale szczelna, wypalana, raczej po winie)
2. Zbyt duża powierzchnia tak małej beczki w stosunku do objętości. Spowoduje to zbytnie przejście aromatów z drewna i duże ubytki.
3. Trudności ze zdobyciem odpowiednio mocnej do lezakowania łyski (powinna być około 60-65%).