Witam
Jestem początkującym amatorem wina

U teścia w piwnicy znalazłem parę ładnych baniaczków i chciałem spróbować nastawić coś swojego.Pomyślałem o winie z czarnej porzeczki ( nektar 100% Hortex ) bo jest promocja 3.20 za 2L:

Nastaw chce zrobić w 5L baniaczku. Wiem , że są podobne posty na forum ale tam bardzo ciężko znaleźne konkretne odpowiedzi. Czekam już na cukromierz oraz na drożdże Bayanus wraz z pożywką oraz jeszcze inne potrzebne akcesoria.
Chciał bym wiedzieć dokładnie ile drożdży dać , ile soku na początek , ile cukru dokładnie krok po kroku. Z góry dzięki

Witaj
Opakowanie 7g bayanusów starcza na 10-35 litrów.
Jeśli baynausy, to zakładam że chcesz mocne? Żeby uzyskać 18% z litra soku należy dodać 306g cukru. 5lx306g=1530g, ale od tego odejmujesz cukier który już jest w nektarze (110g/l) 1530g-550g=980g tyle musisz dodać cukru. To zostanie przerobione na alkohol, na koniec będziesz musiał sobie dosłodzić.
Do soku/nektaru z kartonika nie dolewa się wody.
Cukier musisz podzielić na raty, ponieważ przy zbyt dużym stężeniu drożdże nie będą pracowały. Najwyżej może być chyba 22blg na litr, czyli 220g cukru na litr. Każdą kolejną ratę będziesz dodawał kiedy poziom blg spadnie do powiedzmy 2 stopni. Żeby dodać 'ratę' musisz sporządzić syrop, czyli ściągasz część wina i rozpuszczasz w nim cukier i wlewasz z powrotem. Itd. aż zużyjesz przygotowany cukier.
Kolejna rzecz, o której musisz wiedzieć, to fakt że nie upchniesz wszystkiego na raz w 5l baniaku BO. Po pierwsze dodanie cukru zwiększa objętość (np. 1kg cukru + 1l wody = 1,625l roztworu). Po drugie podczas fermentacji burzliwej nastaw ucieknie ci z gąsiorka. To jest właśnie problem z 5L gąsiorkami, te 5L jest 'iluzoryczne' przy nastawianiu.
Możesz to rozwiązać tak, że całość od początku robisz w 6L baniaku po wodzie mineralnej, a po pierwszym obciągu wlewasz do szklanego gąsiorka po korek.