Forum Domowych Winiarzy

Pełna wersja: Pierwszego nastawu czar
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam serdecznie
Jestem początkujący - zupełnie. Zrobiłem swój pierwszy miodek który spokojnie pracuje w piwnicy. Chciałbym jednak wyciągnąć jakieś wnioski z dotychczasowych doświadczeń. czy mogę prosić o pomoc? poniżej mam nadzieję wystarczająco szczegółowy opis mojej produkcji i kilka pytań. Będę BARDZO wdzięczny za podpowiedzi.
Opis
Planowany baniak docelowy na 2 lata – 15 litrów
Baniak na moment fermentacji – 50 litrów (większa powierzchnia styku z powietrzem)
5 kwietnia 2011 roku
Przygotowanie nastawu na drożdżach aktywnych
trójniak
5,6 kilo miodu stałego (co odpowiada 4 litry miodu płynnego)+8 litrów wody
Miód mieszany (różne gatunki)
Dodatki
kilka szyszek chmielowych
10 g kwasku
Całość gotowana przez około 40 min
Chyba błąd: Obawiam się że miód nie był wystarczająco przestudzony.
Przez 10 dni temperatura pond 20 stopni (około 23-26)
Brak piany ale ruch w środku mało widoczny (ze względu na mętną konsystencję), ale miał miejsce na pewno (pojedyncze liście szyszek chmielowych)– słyszalne szumy praktycznie od początku już po kilku – kilkunastu godzinach.
Po kliku dniach kilkumilimetrowa warstwa przezroczystego napoju.
Bembelkowanie- 2-3/minutę
Po 10 dniach przeczytałem o zależności pomiędzy temperaturą a mocą miodu

„Temperatura 18% ma bardzo istotne znaczenie w uzyskiwaniu
odpowiedniego stężenia alkoholu. Doświadczenia wykazały, że im wyż-
sza temperatura fermentacji, tym niższą zawartość alkoholu uzyskuje się
w miodach pitnych i winach. Wraz ze wzrostem temperatury wzmaga się
bowiem toksyczność alkoholu w stosunku do drożdży. Ilustracją tego
może być zestawienie wyników, które otrzymał Miiller-Thorgau po
odfermentowaniu moszczu o początkowej zawartości 30% cukru w
różnych temperaturach:
przy 9°C zawartość alkoholu stanowiła 17,3% objętości płynu
przy 18°C „ „ „ 15,1%
przy 27°C „ „ „ 12,2%