Forum Domowych Winiarzy

Pełna wersja: Proszę o pomoc czy dobrałem odpowiednie proporcje
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Cześć!
Jestem początkującym amatorem produkcji win :) W tym roku zrobiłem wino Jabłkowe z dodatkiem winogron. O to proporcje które dobrałem, winko fajnie pracowało teraz wyraźnie przychamowało:

W doborze proporcji posługiwałem się kilkoma stronami internetowymi oraz książką Jana Cieślaka "Domowy wyrób Win"

Do matki drożdżowej użyłem drożdży winnych firmy Biowin. Matka przygotowana wedle proporcji podanych na opakowaniu, jako surowca użyłem winogron czerwonych. Matka wykonana poprawnie.

W międzyczasie zajęłem się wyciśnięciem moszczu z winogron. Wyszło mi dokładnie 1,05L soku. BLG wyniosło 12 (- 4 = 8)

Dodałem również sok z jabłek wyciśnięty w sokowirówce - dało mi to 1,25L o BLG 11 (-4 = 7)

wedle moich obliczeń (głównie po części przy użyciu internetu i w/w książki) wyszło mi że powinienem dodać syrop w proporcjach: 0,6L wody + 0,45kg cukru. Nie wiem na ile były one poprawne bo wykonywałem je w nocy i po spożyciu kilku piw :D

Następnego dnia wlałem moszcz i syrop do wyparzonego balona i o dziwo już zaczęło powoli pracować.

Trzy dni później dodałem już pracującą matkę drożdżową oraz dodatkową ilość moszczu z jabłek wyciśniętych przez sokowirówkę.

W tym momencie do wytworzenia syropu posługiwałem się tylko książką.

Dodałem 3 Litry soku z jabłek o zawartości BLG 11 (-4 = 7)
Ilości kwasu nie mierzyłem, przyjęłam wartość z tabeli i wedle tabeli dało mi to że rozcięczenie powinno być dwukrotne.

Wedle moich obliczeń wyszło mi że powinienem dodać 2,3L wody i 1,15kg cukru. Lecz coś mi się tutaj nie zgadzało ponieważ w dalszej części książki wyczytałem że ilość cukrowego roztworu w 1L moszczu jabłkowego powinna wynosić 0,5L więc powyższe proporcje podzieliłem na pół i z nich zrobiłem syrop. (Ilość nastawu - 1,5 L na litr moszczu)

Podsumowójąc:

Ilość moszczu - 5,30L