Forum Domowych Winiarzy

Pełna wersja: Pierwsze wino z jabłek - prośba o rady
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Cześć,
jestem (wciąż) początkującym winiarzem (dopiero 5 nastawów), postanowiłem spróbować swoich sił przy produkcji wina z jabłek (mam 2 niepełne skrzynki, jabłka 'działkowe', 2 odmiany (jedne kwaskowate, twarde - może Ligol? - drugie mniejsze, bardziej miękkie i słodsze)).

Planowałem wykorzystać przepis znaleziony u Malinowego Nosa (tak, już wiem...), ale stwierdziłem, że nie będę robił na bayanusach, tylko kupiłem (i już je rozrobiłem dwa dni temu) drożdże  pasywne Zamojscy-Tokaj.

Po spóźnionej lekturze forum, już widzę, że zarówno przepis jak i drożdże nie są polecane.
Jabłuszka jeszcze na balkonie, jest chłodno, więc jest czas na poprawkę planu.

Jeżeli uważacie, że piro sobie nie poradzi z drożdżami Tokay (a może jednak?), to jutro (już dzisiaj) wstąpię do sklepu i poszukam drożdży do win słabszych, pracujących do tych 14% (planowałem właśnie moc 12-14% a winko półwytrawne / półsłodkie).

1. Pierwsze pytanie - co zrobić z tymi drożdżami Tokay? Wylać? Czy można je jakoś przechowywać? Zużyłbym je w przyszłości np. do (pół)słodkiego mocnego wina ryżowego z przyprawami - już takie robiłem na tych drożdżach.

Teraz kwestia pozyskania soku. Planowałem, że jabłka (po umyciu, odkrojeniu ogryzków / korzonków / niedoskonałości) potraktuję tarką do warzyw (przystawką do maszynki do mielenia) a następnie te starte jabłka odcisnę praską do owoców.
W przepisie od Malinowego było właściwie tyle - ale po lekturze wielu postów na forum mam wątpliwości / kolejne pytania:
2. Czy po starciu a przed odciskaniem potraktować te wióry pektoenzymem aby uzyskać więcej soku? Jeżeli tak, to dodać w odpowiedniej ilości (?) i zostawić na 10h a dopiero potem odciskać?