Witam wszystkich forumowiczów

Jestem początkujący i to początkujący z problemami.
Wczoraj 05.03.2005 rozpocząłem z kolegą nastawianie pierwszego miodu. Miał być trójniak, ale z błędnego odmierzenia nastawiliśmy brzeczkę (10l) na czwórniaka. Po gotowaniu nie dolaliśmy wody, więc będzie to pewnie coś pomiędzy trójniakiem a czwórniakiem (?).
Użyliśmy do tego drożdży Biowin (Uniwersalne). MD z tych drożdży wyglądała najlepiej (dodatkowo miałem MD z Madery i Miodowych - ale to miodowe były przeterminowane i nie ryzykowałem).
Po zlaniu do pojemnika fermentacyjnego zdrowo napowietrzliśmy i dodaliśmy pożywki i drożdży.
Teraz po 24h nic się niedzieje ... prawdę mówiąc nie wiem co robić ..... i proszę o pomoc.
Poczekaj, i obserwuj. W przypadku miodu alarmujący jest brak reakcji dopiero po kilku dniach. Jeśli powiedzmy po 3-4 dniach dalej nic, to zrób nową matkę, zahartuj ją dodając stopniowo miodu z nastawu i kiedy całość będzie pracować wlej to do nastawu.
Jeśli dalej masz te MD z madery i miodowych to ich nie wylewaj, tylko dodaj do nich trochę miodku. W razie czego możesz się nimi posłóżyć przy restarcie...
dzięki za uwagi

dziś rano zauważyłem nieznaczny i powolny ruch w rurce!
na wszelki wypadek nastawię dziś nową MD coby ewentualnie później dodać.
tamtych matek już nie mam

PS.
czy mogę otworzyć pojemnik fermentacyjny i zlać troszkę brzeczki i zastosować ją do MD, czy lepiej czekać jeszcze??
Jak zaczyna ruszać to odczekaj, może wszystko będzie dobrze. A pojemnik zawsze możesz otworzyć - nic sie nie stanie.
czy jeśli nie ruszy to przed ponownym startem drożdży należy dokonać ponownej pasteryzacji??
Niekoniecznie. Mam nadzieję, że nie zapomniałeś o dość dużej porcji pożywki...
z informacji napływających z domu wynika, że zaczyna pracować (bo w rureczke bulgocze co jakiś czas)
na jakieś 8 litrów nastawu dałę ponad połowę paczki pożywki (paczka miała 10g)