Forum Domowych Winiarzy

Pełna wersja: Kiedy zlać miodek??
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.

Randagastocw

Mam pytanie dot czasu kiedy mam zlać miód do butelek.
W tym momencie raz na ok godzine wylatuje bąbelek, mam poczekac az przestanie fermentować czy już zlać do butelek.

Robie miód pitny czwórniak aroniak przy użyciu drożdży uiwersalnych.
zlewasz jak skonczy fermentowac. zlewasz ale znad osadu. nastempnie czynnosc tę powtarzasz wielokrotnie wtedy gdy na dnie osadza sie osad. do butelek zlewasz jak osadu nie bedzie czyli jak miod sie WYKLARUJE. napiosz cos wiecej ile temu go nastawiles? jakie proporcje? i poczatkowy BLG? jak nie masz cukromierza to sie zaopatrz koniecznie

Randagastocw

Nastawiłem go ok 3 miesiące temu proporcja ok 2.5 litra miodu, 2,5 litra aroni i 5 l wody, cukromierza nie posiadam
to kup cukromierz i zmierz blg. jest to czworniak wiec odfermentuje do ok 0-4 BLG jak odfermentuje do konca to zlej znad osadu (ale nie zlewaj wczesniej) i poloz go do piwnicy na pol roku albo i dluzej zeby dojzal
z tym cukromierzem to nie tak to dokonca bo najczesciej cukromierze sa skalowane do 25 góra 30 Blg a w juz w przypadku trojniaka ktory na starcie powinien miec ok 30-33 Blg to juz taki cukromierz sie nie sprawdza.trzeba albo zaopatrzyc sie w specjalny cukromierz albo interpolowac wyniki przy mniejszych Blg odczytanych ze skali
Jaka jest optymalna temperatura leżakowania miodu w piwnicy?
Tak jak dla win czyli 10-12 stopni. Jesli będzie cieplej to moidek szybciej bęzie dojrzewał.
Witam . Nastawiłem swój pierwszy miód (czwórniak-wiśniak). Powiedzcie czy przy miodzie również wyróżniamy (podobnie jak przy winie) wyrażne dwie fazy fermentacji tj burzliwa i cicha i ile one trwają ( bo miodek w fazie ferm. burzliwej robi wolniej (jak zaobserwowałem). Czy po fermentacji burzliwej ściągać znad osadu? Bo z tego co piszecie wygląda że nie. Chyba że żle rozumię?
Cytat:Wysłane przez Semele
z tym cukromierzem to nie tak to dokonca bo najczesciej cukromierze sa skalowane do 25 góra 30 Blg a w juz w przypadku trojniaka ktory na starcie powinien miec ok 30-33 Blg to juz taki cukromierz sie nie sprawdza.trzeba albo zaopatrzyc sie w specjalny cukromierz albo interpolowac wyniki przy mniejszych Blg odczytanych ze skali
Zmieszaj nastaw miodu z wodą pół na pół. Zmierz Blg. Pomnóż przez 2.
Cytat:Wysłane przez kapitan
Witam . Nastawiłem swój pierwszy miód (czwórniak-wiśniak). Powiedzcie czy przy miodzie również wyróżniamy (podobnie jak przy winie) wyrażne dwie fazy fermentacji tj burzliwa i cicha i ile one trwają ( bo miodek w fazie ferm. burzliwej robi wolniej (jak zaobserwowałem). Czy po fermentacji burzliwej ściągać znad osadu? Bo z tego co piszecie wygląda że nie. Chyba że żle rozumię?
ZAWSZE są te dwie fazy fermentacji.
Po fermentacji burzliwej, kiedy na dnie pojawia się osad warto zlać wino, choć nie jest to tak jednoznaczne. Popływaj po morzu wiadomości tego Forum np.: http://www.wino.org.pl/forum/showthread.php?tid=0. Osobiście na oko zlałbym ten Twój kerstang, zwłaszcza jeśli minął miesiąc, jeśli czuć w nim alkohol, a cukier słabo, jeśli Blg oscyluje koło 0.