Witam Szanownych Panów forumowiczów !!!
Od 2 tygodni czytam to forum i zbieram informacje dotyczące wyrobu wina z wiśni (nie mam żadnego doświadczenia). Niby prosta sprawa ale zakres informacji zawarty w postach na forum może wprawić w „kolorowy zawrót głowy”, ale mimo wszystko zdaje mi się, że zaczynam „dojrzewać” i w ulepku zebranych tu informacji zaczyna mi się rysować konkretny przepis na wyrób wina z wiśni. Niestety nigdzie nie znalazłem na forum „łopatologicznego” przepisu – a taki byłby mi chyba najbardziej pomocny. Dlatego licząc na wyrozumiałość i pomoc kolegów na forum postanowiłem zamieścić taki właśnie opis wraz z pytaniami w miejscach, gdzie mam pewne wątpliwości. Bardzo proszę kolegów , którzy mają już jakieś doświadczenia o pomoc.
Chciałbym w efekcie końcowym uzyskać 20 litrów 17% wina z wiśni i jeżyny.
Wyczytałem gdzieś na forum, że winko ma b.dobry smak gdy wiśnie zmieszamy z jeżyną w stosunku 10:1. Korzystając z kalkulatora wyszedł mi następujący spis potrzebnych składników:
1. 10,8 kg wiśni
2. 1,4 kg jeżyny
3. 4,5 kg cukru
4. 8,4 l wody
5. 1g kwasku cytrynowego
6. 7 g pożywki dla drożdży
Sposób postępowania:
1. Nastawiam MD z drożdży Sherry dodając 3 łyżeczki cukru i ewentualnie trochę soku z wiśni, wstawiam w ciepłe miejsce by lepiej pracowała (można też dodać szczyptę pożywki)
2. Na drugi dzień dryluję 9/10 części wiśni (1/10 część pozostawiam z pestkami dla uzyskania migdałowego smaku wina), wszystkie wiśnie rozgniatam w dłoniach, dodaję jeżyny, wrzucam wszystko do jakiegoś wiaderka zalewam wodą z dodatkiem cukru następnie dodaję 2 gramy pirosiarczynu potasu. Wiaderko przykrywam dla zabezpieczenia tkaniną.
********* PYTANIE********
------- jaki procent z ogólnej całości 8,4 l wody należy dodać ?
------- jak obliczyć ilość cukru w roztworze z wodą tak aby nie przekroczyć poziomu 20 Blg miazgi ?
3. Na następny dzień dodaję pektopol
********PYTANIE********
------- ile pektopolu należy dodać ?